Hvorfor navnet: Bedst-Sammen?

Bedst-Sammen kan oversættes til social intelligens – en kompetence vi som mennesker har brug for til at begå os sammen med andre og være en del af værdifulde fællesskaber.

Prøv at tænke tilbage på et øjeblik i dit liv, hvor du havde en værdifuld stund sammen med dit barn eller de børn, du underviser. Et kendetegn kan være, at I havde fuld opmærksomhed på hinanden. Der var en god stemning, I havde god øjenkontakt og smil, og der var fuld tilstedeværelse. Det kan være, at I “bare” var tilstede, det kan også være, at I læste en bog, spillede Uno eller fortalte sjove vittigheder.

Det er netop stunder som disse med fuld tilstedeværelse, vi i Bedst-Sammen gerne vil inspirere til gennem de læringsspil, vi udvikler. Her kan børn og voksne være sammen om at lege med faglige områder, så det bliver sjovt at lære.

For os er det ekstra vigtigt, at det sker gennem børnenes ”kanal” – nemlig den legende tilgang. Leg er børnenes element. Det skal være sjovt at lære, og det er især sjovt og udviklende, når leg og spil bruges som katalysatorer for at lære. I Bedst-Sammen har vi valgt at udvikle konkrete analoge spil og bruge konkrete materialer, hvor leg, nærvær og samspil er fundamentet.

Fra vi er helt små lærer vi verden at kende gennem vores sanser. Den vinkel skal vi holde fast i – også når vi igennem livet skal lære færdigheder, tilegne os viden og udvikle kompetencer.

"Stjernestunder er de tidspunkter, hvor vi er fuldt tilstede med nærvær. Det er de magiske øjeblikke, hvor vi føler samhørighed og fællesskab med dem, som vi er sammen med. Stunder, der får os til at “gro” som mennesker."

"At mestre færdigheder, at få viden og tilegne sig kompetencer er med til at udvikle os som mennesker. Derfor er det så vigtigt, at vi hjælper vores børn til at finde den læringsvej, som fungerer bedst for dem."

Når vi i Bedst-Sammen leger med tal og former, sker det fx gennem leg og spil. Det kan være Taltwister på gulvet eller en geometrisk figurjagt i hus og have. De engelske talord omsættes til et Memoryspil, der kan bruges på bord eller gulv, eller vi former bogstaver og ord i modellervoks og mimer udsagnsord med krop og ansigt. Det er netop den sansende tilgang, vi så gerne vil inspirere med.

Det er derfor ikke altid nok, eller for den sags skyld sjovest, KUN at lære med bog og blyant eller Ipad og fagportaler. Både krop, hænder, øjne og øre skal stimuleres, og kan det ske samtidig, ja så er sandsynligheden for, at dét, vi lærer, sætter sig bedre ”fast”, og at vi dermed kan huske det lærte og bruge det – også når der er gået en rum tid.

Når vi skal indgå i samspil med andre, og når vi skal lære noget, så er det også vigtigt at arbejde med ens egen tilgang og måde at tænke på – også kaldet mindset. Vi kan træne og udvikle personlige karaktertræk. Engang troede man, at karaktertræk var noget, der var medfødt og stationært. At man var ”født” nysgerrig eller vedholdende.

Nyere forskning, bl.a. fra Positiv Psykologi, viser, at karaktertræk er noget, som vi kan træne og udvikle. Karaktertræk som: optimisme, vedholdenhed, engagement, selvkontrol, nysgerrighed og taknemmelighed er altså områder, der kan trænes, godt hjulpet på vej af vores mindset. Et af de vigtigste karaktertræk er evnen til at indgå i fællesskaber, at kunne forstå og sætte sig i en andens sted. At kunne tilføre fællesskabet værdi – kort fortalt – social intelligens. Det karaktertræk kan oversættes til: Bedst Sammen – og deraf vores navn.

Scroll til toppen

få 15 procent på din første ordre

Tilmed dig mit nyhedsbrev og jeg kvitterer med STOR TAK og en god rabat. 

Ring til Alice Darville på:

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.